Reklamaatio asunto- ja kiinteistökaupassa

2.10.2023

Asunto- tai kiinteistökauppariita on ikävä yllätys sekä asunnon ostajalle että myyjälle, kun kaupan kohteesta löytyy virhe. Kaupan kohteessa katsotaan olevan virhe, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Esimerkiksi puutteellinen tai väärä tieto asunnosta tai kiinteistöstä taikka kaupan kohteen huonompi kunto antavat oikeuden reklamointiin. Reklamaatiolla ostaja voi vaatia hinnanalennusta, kaupan purkua tai vahingonkorvausta kaupan kohteesta virheen johdosta.

Mikäli ostamastasi kohteesta paljastuu virhe tai vastaanotat ostajalta reklamaation, olethan yhteydessä Kaspian Law & Consulting Oy:n kokeneisiin lakimiehiin, niin avustamme prosessissa alusta alkaen. Juristimme avustavat reklamaation laatimisessa tai sen vastaanottamista seuraavissa toimenpiteissä, vastuukysymysten selvittämisessä sekä riidan sovittelussa tai käsittelyssä tuomioistuimessa. 

Vastuuaika

Asunnon kaupassa myyjällä on kahden vuoden virhevastuu, mikä tarkoittaa, että ostajalla on kaksi vuotta aikaa vedota virheeseen. Kiinteistökaupassa tämä vastuuaika on viisi vuotta.
Ostajan on kuitenkin ilmoitettava havaitsemastaan virheestä ja vaatimuksista kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Kohtuullisen ajan arvioinnissa huomioidaan, että ostajalla tulee ensin olla mahdollisuus selvittää virhettä ja sen korjauskustannuksia. Käytännössä kohtuulliseksi ajaksi on muodostunut 3-4 kuukautta virheen havaitsemisesta.

Mikäli virheeseen ei ole vedottu ajoissa, menettää ostaja oikeuden vedota siihen. Ainoastaan, mikäli myyjä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti esimerkiksi salaamalla virheen tai jos myyjä on elinkeinonharjoittaja, voi virheeseen vedota tämän määräajan jälkeen.

Sisältö ja muotovaatimukset

Reklamaatiolle ei ole laissa asetettu erityisiä muotovaatimuksia. Reklamaatio on kuitenkin suositeltavaa tehdä aina kirjallisessa muodossa, jotta se on myöhemmin todistettavissa. Tämä helpottaa selvitystä myös mahdollisessa riitatilanteessa. 

Olennaista reklamaatiossa on sen sisältö. Reklamaatiossa tulee antaa selvitys siitä, mikä virhe asunnossa tai kiinteistössä on ja miten se ilmenee. Samoin kuin ostajalle, myyjälle tulee varata mahdollisuus perehtyä virheeseen. Kaspianin kokeneet lakimiehet avustavat reklamaation laatimisessa ja neuvovat, mikäli saat reklamaation myymästäsi asunnosta tai kiinteistöstä. Laadimme myös puolestasi kirjallisen vastauksen reklamaatioon.

Vaatimukset 

Reklamaatiossa ostajan tulee ilmoittaa myös vaatimukset, jotka hän virheen johdosta esittää. Vaatimuksia voi olla hinnanalennus, kaupan purku- tai vahingonkorvausvaatimus. Esimerkiksi tarkkoja, euromääräisiä korvausvaatimuksia ei kuitenkaan tarvitse esittää vielä reklamaatiossa, sillä virheen aiheuttamien kustannusten määrä ei yleensä ole tiedossa vielä reklamointivaiheessa.

Mahdollisia vaatimuksia virheen johdosta ovat hinnanalennus, vahingonkorvaus tai kaupan purku virheen ollessa olennainen. Oikeutta vaatia virheen korjaamista ei kuitenkaan ole, eikä ostajalla ole velvollisuutta hyväksyä myyjän korjaustarjousta. Hinnanalennuksessa otetaan huomioon virheestä koituvat korjauskustannukset, mutta yleensä niitä ei korvata täysimääräisenä. Hinnanalennusta määriteltäessä otetaan huomioon esimerkiksi arvonnousu ja käyttöiän piteneminen virheen korjaamisen johdosta. Mikäli virheestä on aiheutunut vahinkoa, voi ostaja olla oikeutettu vahingonkorvaukseen. Vahingonkorvausta ei kuitenkaan voi saada salaisen virheen johdosta, tai mikäli myyjänä on yksityishenkilö eikä virhe ole seurausta huolimattomuudesta. Kaupan purku vaatii olennaista virhettä kaupan kohteessa. Käytännössä kaupan purku vaatii, ettei virhettä voida oikaista ilman, että siitä koituu ostajalle merkittävää haittaa, eikä vahingonkorvausta voida pitää riittävänä seuraamuksena. Reklamaatiossa tulee aina esittää vaatimukset virheen johdosta ja yksilöidä virhe niin tarkasti, kuin mahdollista.

 

Kaspian Law & Consulting Oy:ltä saat kokeneen ja ammattitaitoisen juristin avustamaan kiinteistö- ja asuntokaupassa syntyviin riitatilanteisiin aina reklamaation laatimisesta ensisijaisesti sovinnon taikka lainvoimaisen tuomion saavuttamiseen saakka.

 

 

Kaspian Law & Consulting Oy
Mannerheimintie 12 B, 00100 Helsinki
www.kaspian.fi
Tervetuloa!

 

 

Seuraa meitä somessa

Artikkelit